SEAT - 70 år med nyskapning
  • Fra SEAT 600 til å produsere nødrespiratorer
  • Grunnlagt den 9. mai 1950: Nå feirer SEAT 70 år med blikket rettet fremover
  • En historie om suksess, utfordringer og stadig endring: Fra bilprodusent til et stort, bærekraftig og innovativt teknologiselskap
  • Har 15 000 ansatte, står for 1% av BNP i Spania, og er den største eksportbedriften
  • SEAT er den ledende industrielle investoren i forskning og utvikling i Spania
  • Klar for en fremtid som er elektrifisert, digitalisert og en ny urban mobilitet

SEAT begynte en spennende reise for 70 år siden. Den 9. mai 1950 gikk startskuddet for et Spania på egne hjul, og grunnlaget for demokratisk mobilitet ble lagt. Fra den gang, og frem til 70-årsjubileet på lørdag den 9. mai, har SEAT gjennomgått store endringer, og vist en kontinuerlig evne til nyskapning.

Den utfordrende reisen har gjort selskapet til hva det er i dag: Den eneste bilprodusenten som designer, utvikler, produserer og selger biler i Spania. SEAT er landets ledende investor i forskning og utvikling, står for 1% av landets BNP, og eksporterer hele 80% av produksjonen. Det solide selskapet er en del av Volkswagengruppen – verdens ledende bilkonsern – og SEAT er et selskap som vokser. De tilbyr de beste mobilitetsløsningene for å gjøre folks liv enklere.

– Gjennom sin 70-årige historie, har SEAT demonstrert en evne til å fornye seg, og møte de utfordringene som dukker opp på veien med suksess. Denne endringsviljen har tatt SEAT fra å være en bilprodusent til å bli et solid teknologi- og industriselskap, sier Carsten Isensee, president i SEATog visepresident for finans og IT.

Fra Katalonia til hele kloden

SEAT åpnet dørene til Zona Franca-fabrikken i 1953, med en dagsproduksjon på fem SEAT 1400-modeller. Etter 40 år med produksjon av ikoniske modeller som SEAT 600 og SEAT 127, besluttet selskapet å bygge en ny, større og mer moderne fabrikk. Dermed flyttet produksjonen fra Barcelona til Martorell i 1993. De opprinnelige investeringene i den nye fabrikken var 244,5 milliarder pesetas (1,47 milliarder euro). Produksjonen starter med andre generasjon av SEAT Ibiza og den nye SEAT Cordoba, med en produksjonstakt på 1500 biler per dag. 

I dag har SEAT tre produksjonssenter: Barcelona, El Prat de Llobregat og Martorell. Her produseres for tiden Ibiza, Arona og Leon, med et samlet volum på 2300 biler per dag. I tillegg produserer SEAT Ateca i Tsjekkia, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal og Mii electric i Slovakia. Til dags dato er det produsert mer en 19 millioner SEAT-biler.

Eksporten av SEAT startet i 1965, til Colombia. Nå har bilprodusenten etablert seg som Spanias ledene eksportindustri, som står for nær 3% av eksporten i spanske økonomien. I dag når biler fra SEAT ut til et vidt område av verden, slik som New Zeland, Mexico og Fransk Guyana.

SEATs utvikling gjennom de siste 70-årene har vært eksepsjonell, hele veien fra bilenes design til eksportvolumet. I dag produseres det like mange biler på tre minutter som på en hel dag i starten.

Et stort selskap med bredt produktutvalg

I løpet av de foregående 70 årene, har SEAT lansert til sammen 75 modeller, inkludert ulike versjoner og generasjoner. Noen av disse har vært spesielle milepæler for selskapet. For eksempel den første – SEAT 1400 – eller den legendariske SEAT 600, som ble presentert i 1957. Disse ble raskt symboler på frihet og mobilitet i Spania. I 1984 kom den første SEAT Ibiza, og i 1999 fikk vi SEAT Leon, som har vært en salgssuksess helt siden starten.

Det er også verdt å merke seg at SEAT inntok SUV-markedet fra 2016. Nå har vi SEAT Ateca, SEAT Arona og SEAT Tarraco. Og i 2019 lanserte SEAT sin første elbil: SEAT Mii electric.

CUPRA: SEAT gjenoppfinner seg selv

CUPRA har alltid vært SEATs sportslige spydspiss, helt siden lanseringen av Ibiza Cupra i 1996. I 2018 revitaliserte SEAT sin nyskapningsevne og opprettet CUPRA som et eget merke, med en unik målsetting: CUPRA gir SEAT tilgang til nye markeder og nye kunder; mennesker som ser etter mer spesialiserte produkt. Dette vil også bidra til å øke SEATs dekningsbidrag.

Merket CUPRA er utviklet for å inspirere bilentusiaster, og karakteriseres av moderne design og sportslige ytelser fra elektrifiserte modeller. Etter lanseringen av CUPRA Ateca og den nye CUPRA Leon-familien, presenteres CUPRA Formentor. Det er den første modellen som er utviklet spesielt for SEATs sportslige søstermerke. Den skal produseres i Martorell, ved det nylig innviede CUPRA hovedkvarteret.

Mer enn en bilprodusent – et mobilitetsselskap

SEAT ble startet for å demokratisere mobiliteten i Spania. Nå, i de senere årene, har selskapet tatt store skritt for å bli en leverandør av mobilitetstjenester som spenner utover bilproduksjonen. På denne måten svarer SEAT på trendene i tiden – samarbeid, deling og en bærekraftig økonomi.

Med dette som bakteppe ble SEAT i 2019 utpekt til kompetansesenter for urban mobilitet for hele Volkswagengruppen. Den spanske produsenten skal lede strategien for nye produkt og tjenester innen urban mobilitet. Til nå har selskapet lansert «SEAT Urban Mobility» som en strategisk avdeling, og presentert «eScooter Concept», SEATs første motorsykkel, og «eKickscooter Concept». Dette er produkter som vil slå følge med den elektriske «EXS Kickscooter».

I tillegg, som et eksempel på evnen til nyskaping og endring, opprettet selskapet i 2019 «SEAT:CODE», en kompetansesenter for programvareutvikling. Det nye laboratoriet arbeider for å utvikle to viktige områder for SEAT: På den ene siden å fortsette og drive frem den digitale omstillingen, og øke effektiviteten gjennom digitaliserte prosesser. På den andre siden er målet å styrke forretningsmodellene rundt nye mobilitetskonsept, «connectivity» og digtalisering av bilene, med et spesielt fokus på SEAT.

I 2020 vil selskapet også innvie det nye «CASA SEAT». Det er en plass i hjertet av Barcelona, som hedrer fødestedet for bilmerket SEAT for 70 år siden. «CASA SEAT» vil bli et samlingssted for å oppdage fremtidens mobilitet, og det vil være tallrike aktiviteter for å gjøre dette til et referansepunkt på Barcelonas kulturelle agenda.

Spansk industri nå og fremover               

Gjennom sin 70-årige historie har SEAT vært på stø kurs med en bærekraftig vekst, som har drevet den spanske bilindustrien. Fra 925 arbeidere i 1953, er det nå blitt mer enn 15 000 som nå arbeider for SEAT, og mange flere hos underleverandørene – rundt 100 000 jobber totalt.

Med en omsetning på 11,157 milliarder euro i 2019, der eksport av biler og deler står for 81% av dette, er SEAT Spanias ledende industrieksportør. SEATs fabrikk i Martorell er også den fabrikken som produserer flest biler i Spania, et land som er nr. 2 på listen over Europas bilprodusenter.

Det er også verdt å merke seg at SEAT allokerte 1,259 milliarder euro til investeringer og forskning og utvikling i 2019, derav 27 millioner euro som ble investert direkte i bærekraftige initiativ i Martorell-fabrikken. Målet er reduserte CO2-utslipp, og at fabrikken skal bli karbonnøytral innen 2030.

Selskapet er også blitt en referanse innen bedriftshelsetjenester og arbeidsmiljø, med åpningen av «CARS Healtcare and Rehabilitation Centre» i 2017. Dette er et unikt medisinsk senter, som tilbyr både preventive helsetjenester og rehabilitering for selskapets mer enn 15 000 ansatte – med mer enn 70 000 konsultasjoner årlig.

Sammen i historie og fremtid: Fra SEAT 600 til nødrespiratorer

SEAT har vært en del av livet til mennesker i 70 år. Derfor viser også selskapet samfunnsansvar i utfordrende tider, slik som COVID-19 krisen.

Gjennom denne vanskelige perioden har SEAT lansert flere initiativer for å bekjempe viruset. Spanske sykehus hadde for eksempel hatt et stort behov for respiratorer. Derfor utviklet et team med 150 eksperter fra SEAT en prototype i løpet av bare noen uker. Den var basert på tannhjul og girkasseaksler fra SEAT, og en tilpasset vindusviskermotor fra SEAT Leon.

Resultatet ble mer enn 600 produserte nødrespiratorer, som ble sendt til sykehus over hele Spania. Dette var vårt lille bidrag for å gi håp for en fremtid, der vi igjen vil innta gater og veier, litt etter litt, for å oppleve frihet.