
Jo mer luftmotstand en bil har, desto mer drivstoff bruker den. Selv de minste endringer i bilens aredonymaikk kan være med på å påvirke bilens effektivitet.
Mange som skal kjøpe ny bil sjekker forbruks- og utslippsverdiene på bilen, men hvor mye drivstoff bruker egentlig en bil? SEAT kan nå besvare dette spørsmålet langt mer nøyaktig enn tidligere med den nye og standardiserte testprosedyren WLTP. Denne nye testsyklusen for måling av drivstofforbruk er tettere knyttet opp mot daglig kjøreatferd og erstatter den langt mindre dynamiske testprosedyren NEDC. Den nye testprosedyren WLTP, vil bli benyttet fra og med høsten 2018, men de nye forbrukstallene som avgiftsberegnes vil gjelde for personbiler fra januar 2019.
Den internasjonale harmoniserte testprosedyren for lette kjøretøy beskriver en ny testmetode for tallfesting av bilers drivstofforbruk. Prosedyren er basert på faktiske, loggførte kjøredata. I tiden fremover vil den hjelpe oss med å simulere kjøring på en realistisk måte i en laboratoriesituasjon. WLTP tar derfor ikke bare forskjellige situasjoner og hastigheter med i beregningen, men inkluderer også forskjellige utstyrsversjoner og vektklasser.
Det faktiske drivstofforbruket til en bil kan avvike fra opplysningene fra bilprodusenten. Dette er en viktig grunn til at måleresultatene fra NEDC-syklusen har blitt kritisert. En bils faktiske utslipp og drivstofforbruk avhenger i stor grad av måten du som sjåfør kjører og bruker bilen på, samt hvordan bilen din er utstyrt. For eksempel har det mye å si om en bil først og fremst blir brukt i by, ute på landeveien eller på motorveien.
For å gjenspeile disse forskjellene har man gjennomgått det teoretiske rammeverket for NEDC og endret det slik at det samsvarer med en mer dynamisk kjøreprofil. Med utgangspunkt i statistiske undersøkelser og analyse av gjennomsnittssjåføren har man utarbeidet en profil med høyere akselerasjon, gjennomsnittshastighet og makshastighet. I stedet for å kombinere simulert bykjøring og landeveiskjøring, testes nå bilen i fire forskjellige hastighetsintervaller.
WLTP som testprosedyre består av en modifisert kjøresyklus og strengere testspesifikasjoner. Blant endringene i spesifikasjonene finner vi lengre måletid og høyere makshastighet. Oversikt over de viktigste endringene i testprosedyren: